کد مطلب:129589 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

زیاد بن عریب همدانی صائدی
سـمـاوی گـویـد: وی زیاد بن عریب بن حنظلة بن دارم بن عبداللّه بن كعب صائد بن شرحـبـیـل... بـن هـمـدان، ابـو عـمـره هـمـدانـی اسـت. بـه نـوشـتـه بـرخـی از عـلمـای رجـال عـریـب از صـحـابـه بـود و پـسـرش ابـو عـمـره مـحـضـر رسـول خـدا(ص) را درك كـرده بـود. او شـجـاع و پـارسا و به عبارت مشهور بود. صاحب الاصابه گوید: او در كربلا حضور یافت و همراه امام حسین (ع) كشته شد.

ابن نما به نقل از مهران كاهلی، غلام بنی كاهل، گوید: همراه امام حسین (ع) در كربلا حضور یافتم. در آنجا مردی را دیدم كه سخت می جنگید و به هر گروهی كه حمله كرد آنان را از مقابل بر می داشت؛ آنگاه نزد امام حسین (ع) باز می گشت و می گفت:

مـژده بـاد تـو را ای فـرزند احمد كه به راه رشد هدایت گشتی و در بهشت برین بالا می روی!


گفتم: این كیست؟ گفتند: ابو عمره حنظلی.

سر انجام عامر بن نهشل یكی از بنی اللات بن ثعلبه به او حمله كرد و سرش را برید. گوید: زیاد مردی شب زنده دار بود. [1] .


[1] ابـصار العين، ص 134 ـ 135، و ر. ك: وسيلة الدارين، ص 145، شماره 55. نيز در اين كتاب آمده است: پدرش عريب از صحابه بود. گروهي از او در طبقات و تراجم يـاد كرده اند؛ مانند عزالدين جزري در اسعد الغابه. ابن عبدالبر در الاستيعاب، عسقلاني در الاصـابـه؛ چـنـان كـه گـفـتـيـم، مـامقـانـي نـوشـتـه اسـت كـه وي اهـل تـقـوا بـود و شبها را تا بامداد بيدار مي ماند و در كربلا حضور داشت... مامقاني در تـنـقـيح المقال، ج 1، ص 45 مي نويسد: او در كربلا حضور يافت و سخت جنگيد تا آنكه در حضور امام حسين (ع) به شهادت رسيد....